Wednesday, July 21, 2004

The warrior in me..

Semalam neighbour aku kena rompak. Kurang ajar betul all these penyangak. Aku tengah dok tengok Gilmore Girls and talking to Herney on the phone at the same time when I heard the scream. aku jenguk dari tingkat atas and saw a guy dok menggawang-gawang pisau. Lepas tu neighbour lain started to scream and that man went off. Bila mangkuk tu lalu depan rumah I tried to get the plat number tapi nampak WKE je. Mungkin gak dia pakai plat palsu. Kalau tidak penyangak tu kena beli buku "Penyangak For Dummies 101".I ran down and told B. By the time dia keluar neighbour lain dah ramai yang ada. Dari siasatan laki aku yang telah menuju ke tempat kejadian, that lady baru balik, parked her car outside. As she was coming out from her car, a guy came with a motorbike. Being cautious, dia masuk balik and locked the door. Mamat tu berhenti konon nak tanya jalan. When she ignore him, dia bukak helmet and whacked the mirror. Pecah berderai cermin kereta tu. Then he started to threaten her with the knife.
Dalam sibuk semua neighbour dok kecoh, Tan Sri Lee Lam Thye balik. He called the police and within less then 5 minutes depa sampai. Tak tau la sebab device baru yang Polis dok pakai tu membuatkan mereka lebih cekap atau sebab Tan Sri yang call. 4 bijik kereta police datang. Belum lagi SB SB yang naik kapcai. Amir was having a field day as he is forever facinated with police car especially when the lights are on.
Malam sebelum tidur, aku dok imagine, kalau la masa kejadian tu aku baru balik, in the car, driving by, apa akan aku buat? The warrior in me said, kita langgar the mangkuk hayun and save the day. Dibuatnya mamat tu turn and serang aku? Or if he died bila aku langgar dia? Harramak...Camna ni?...Kata si pengecut in me, Kita hon kuat-kuat bagi penyangak tu terpekak dan alert orang lain. He might still turn and serang me..Then aku boleh langgar dia and plead self defense. Jeng..jeng...okay..I'll settled for that. Mesti bangga Tok Nenek Bugis aku sebab cucu dia berani. Fatihah untuk mereka yang telah tiada.
Lastly, today I am thankful that I was not in my neighbour's shoe.

No comments: